Vocabulaireverwerving stimuleren door toetsen? Tien minder bekende toetsvormen

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

315 Downloads (Pure)

Abstract

Als het in het vreemdetalenonderwijs gaat over woorden leren, is de centrale vraag vaak: hoe kun je leerlingen zó woorden laten leren dat ze bij de toets beter presteren? In dit artikel wordt echter de tegenovergestelde invalshoek gekozen: hoe kun je vocabulairekennis zó toetsen dat leerlingen er beter door gaan leren, en als gevolg daarvan weer beter presteren? In dat kader worden tien minder bekende toetsvormen besproken die stimulerend kunnen werken, bijvoorbeeld doordat ze leerlingen bewustmaken van hun relatief geringe vocabulairekennis, of leerlingen hun progressie laten zien, of op een leuke manier aandacht vragen voor vocabulaireverwerving.
Original languageDutch
Pages (from-to)3-14
Number of pages12
JournalLevende Talen Tijdschrift
Volume5
Issue number4
Publication statusPublished - 2004

Cite this