Abstract
Sinds de invoering van de Realistische Wiskunde is het wiskundeonderwijs in Nederland taliger geworden. Volgens deze didactiek worden wiskundeopgaven gepresenteerd in contexten: kleine verhaaltjes over herkenbare situaties die leerlingen confronteren met problemen die ze mathematisch moeten oplossen. Door deze contexten is de hoeveelheid taal en tekst in wiskundeboeken sterk toegenomen.
In dit proefschrift is de rol van taalvaardigheid en tekstbegrip in het realistisch wiskundeonderwijs onderzocht. Door middel van tekstbegriptoetsen is gekeken welke vaardigheden van invloed zijn op het begrip van schoolboekteksten en wiskundeteksten. Daarnaast is een hoofdstuk uit een deel van een wiskundemethode tekstanalytisch onderzocht op potentiële talige struikelblokken voor leerlingen. Tot slot is onderzoek gedaan naar de individuele verwerking van een opgave door leerlingen en naar het taalgebruik dat leerlingen daarbij hanteren door hen hardopdenkend een wiskundeopgave te laten maken.
De onderzoeksresultaten laten zien dat taalvaardigheid en tekstbegrip belangrijk zijn in het wiskundeonderwijs. Het is daarom van belang dat wiskundedocenten oog hebben voor de talige aspecten van het wiskundeonderwijs en aandacht besteden aan taalvaardigheden die leerlingen nodig hebben om succesvol in het wiskundeonderwijs mee te kunnen doen.
Original language | Dutch |
---|---|
Qualification | Doctor of Philosophy |
Awarding Institution |
|
Supervisors/Advisors |
|
Award date | 1-Dec-2005 |
Place of Publication | [Groningen] |
Publisher | |
Print ISBNs | 903672418X, 9036724198 |
Publication status | Published - 2005 |