Abstract
De vaardigheid conceptualiseren is onmiskenbaar
talig. Conceptualiseren vereist bovendien abstract
denken en dat ontwikkelt zich pas rond elf, twaalf
jaar. Hoe is dit te rijmen met het gegeven dat jonge
kinderen al taal lijken te gebruiken en weet lijken te
hebben van concepten? In dit artikel legt Welmoed
Ekster uit dat er geen tegenstelling is als je de zaak
vanuit een ander theoretisch uitgangspunt bekijkt.
Het woordklankgebruik van kinderen (5-7 jaar) is
niet zozeer conceptueel, maar eerder verbeeldend.
talig. Conceptualiseren vereist bovendien abstract
denken en dat ontwikkelt zich pas rond elf, twaalf
jaar. Hoe is dit te rijmen met het gegeven dat jonge
kinderen al taal lijken te gebruiken en weet lijken te
hebben van concepten? In dit artikel legt Welmoed
Ekster uit dat er geen tegenstelling is als je de zaak
vanuit een ander theoretisch uitgangspunt bekijkt.
Het woordklankgebruik van kinderen (5-7 jaar) is
niet zozeer conceptueel, maar eerder verbeeldend.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 59-78 |
Number of pages | 20 |
Journal | Cultuur+Educatie |
Volume | 19 |
Issue number | 56 |
Publication status | Published - 23-Feb-2021 |