Abstract
Van alle werkplaatsen die het Duitse Bauhaus (1919–33) herbergde, was de weverij de meest constante, die alle jaren van het roerige bestaan van de school meemaakte en tevens financieel zeer succesvol was. De namen van de wevers en ook het weven zelf hebben een plek in de kunstgeschiedenis moeten bevechten.
Bijzonder opvallend is de relatie tussen het weven en het Westers modernisme. Dit artikel richt zich op de invloed van Bauhauswevers in Nederland, in het bijzonder aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs (IvKNO), de huidige Rietveld Academie in Amsterdam, waar twee vrouwelijke Bauhausalumni decennialang lesgaven.
Bijzonder opvallend is de relatie tussen het weven en het Westers modernisme. Dit artikel richt zich op de invloed van Bauhauswevers in Nederland, in het bijzonder aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs (IvKNO), de huidige Rietveld Academie in Amsterdam, waar twee vrouwelijke Bauhausalumni decennialang lesgaven.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 2-21 |
Number of pages | 20 |
Journal | De Rode Haring |
Issue number | 11 |
Publication status | Published - Jul-2024 |