Het gebruik van ICT in de klas vergroot de mogelijkheden van interactief onderwijs. Het normale lesaanbod kan op die manier worden uitgebreid en geoefend op een manier die leerlingen aanspreekt.
Onderstaande voorbeelden zijn bedoeld om leerlingen op een nieuwe manier te activeren en op een slimme manier te betrekken bij de les. Een aantal tips:
• Kahoot en Socrative: Via deze programma’s is het mogelijk vragen te maken die leerlingen via de smartphone kunnen beantwoorden. Met Socrative maakt u een virtueel klaslokaal aan om met de leerlingen een quiz te maken of open vragen te beantwoorden. De antwoorden kunnen daarna op het digibord worden geprojecteerd.
• Quizlet: Op deze site zijn gemakkelijk quizjes en andere opdrachten te maken, waarmee leerlingen thuis kunnen oefenen.
• Triptico: Gratis te downloaden. Het programma bevat handige tools, waaronder een ‘order sorter’ waarbij u gebeurtenissen in een goede volgorde moet plaatsen. Ook is het mogelijk met dit programma quizzen te maken. Daarnaast bevat het programma een tool waarmee u op een eenvoudige manier groepen kunt maken en scores bijhoudt.
Met dank aan Tim Huijgen. Kijk voor meer tips en informatie op www.timhuijgen.nl. De tips die hier worden genoemd, komen uit het artikel: Geschiedenisonderwijs en ICT: Een moeizame combinatie?