Kleine basisscholen, kleine jaargroepen en de ontwikkeling van leerwinst

  • Lyset Rekers-Mombarg (Speaker)

Activity: Talk and presentationProfessional or public presentationProfessional

Description

De krimp in leerlingaantallen in het primair onderwijs zal nog tot zeker 2040 voortduren met een toename van het aantal kleine basisscholen als gevolg. Op kleine basisscholen zou de onderwijskwaliteit onder druk staan en de leerlingen zouden minder leerwinst – groei in vaardigheidscore - boeken. Of dit reëel is nog onduidelijk. Uit twee internationale reviewstudies blijkt geen duidelijk samenhang tussen schoolgrootte en (cognitieve) leerprestaties. In een recent kleinschalig onderzoek naar de leerwinstontwikkeling in een krimpgebied is de wisselwerking tussen schoolgrootte, jaargroepgrootte en leerwinst onbelicht gebleven. De onderzoeksvraag is of school- en jaargroepgrootte samenhangen met de ontwikkeling van de leerwinst voor cognitieve leerprestaties in krimpgebieden. Met gegevens uit leerlingvolgsystemen van 281 scholen is antwoord gegeven op deze vraag.
Period13-Jun-2018
Event titleOnderwijs Research Dagen 2018
Event typeConference
LocationNijmegen, NetherlandsShow on map